Kjære mor
Jeg vet at du var stolt da jeg ble født. Far jobbet i Frankrike, og etter å ha fått første sønn i Glasgow – og uten å kunne fransk – ønsket du ikke å føde meg der. I stedet ble det Aker sykehus, og vårt første hjem på Årvoll. Det må ha vært krevende å stå alene med to små barn og en mann som pendlet til en krevende jobb i Frankrike.
Da jeg var blitt litt større baby ble du med far på jobbreise. Mommo og Mokke passet meg, og jeg hadde det så fint at jeg helst ville bli hos Mommo da du kom tilbake og hentet meg. I dag ser jeg hvor heldig jeg var som vokste opp med så mange omsorgspersoner – og med deg som alltid passet på oss tre barna.
Bortsett fra én gang: Jeg var rundt ti år, litt misfornøyd, og tok med meg soveposen og snek meg ut i skogen en natt. Jeg forventet at dere skulle være bekymret, men det virket ikke som noen hadde merket at jeg var borte. Da jeg fortalte det, kom det bare en rolig kommentar: «Så bra – veldig fint i marka nå.»
Da familien flyttet til Vestliveien 7 – som i dag er nr. 20 fikk jeg og Trygve fikk en søster til, Inger-Marie. Og i gata fikk vi en etter en etter en nye naboer og venner. Du var hjemme med oss til vi begynte på skolen, og vi var så heldige at du også passet barna til flere naboer. Det ble nesten en liten barnehage hjemme. Det var – og er – et godt nabolag, med mye moro, der barn og voksne ble godt kjent og stilte opp for hverandre. Det varmer å lese minneordene fra dere naboer og venner fra oppveksten min i Vestliveien.
Vi hadde en oppvekst fylt av natur, dyr og aktivitet. Dere tok oss med i skog og mark året rundt, og somrene tilbrakte vi ved sjøen på Luna. Vi lærte å sanke bær og sopp, fiske, om jakt, og å være ute i all slags vær. Hjemmet vårt var fullt av dyr, og da jeg og Inger-Marie ble tenåringer, fikk vi hest. Det var en travel og fin oppvekst. Du forsøkte også å få oss til å spille instrumenter og synge – men det ble mest med forsøket Med den samme omsorgen og varmen var du også en kjærlig bestemor og oldemor.
Mor var et godt menneske. Du var sosial og utadvendt, og du holdt kontakten med venner og fikk nye hele tiden gjennom alt du gjorde: klassevenninner, ergoterapijentene, Døli-venner, syklubben, kor, dans og trim. Bygdekoret sto deg spesielt nær, og senere også seniordansen. Det betyr mye for oss i familien at Bygekoret er her i kirken i dag.
Du var sporty, sterk og aktiv – helt til du ikke kunne være det lenger. Far, du har vært enestående i omsorgen for henne gjennom sykdommen.
Vi er takknemlige for all kjærligheten du ga oss.
Takk, mor.
Tusen takk for sangen, og for alle fine, delte minner i Nittedal Bygdekor. Eiegode, evigunge Turid - det var en glede å kjenne deg.
Takk for alle gode minner gjennom snart 50 år
Takk for mange gode samtaler
Takk for gode minner
Takk for din omsorg, kjære Turid!
Det tynnes ut i den tidligere seks vennindegjengen
Takk for alt du ga av visdom, lys og glede gjennom livet, du kjære Lillesøsteren min!
Min kjære varme tante med glimt i øye og latteren på lur. Du har vært til inspirasjon og glede. En siste takknemlig hilsen fra din niese. Hvil i fred!
Takk for alt, bestemor. Du samlet og løftet oss.
En siste hilsen og takk for gode minner. Hvil i fred🕯️❤️❤️
Så trist å lese. Mammas gode kollega, nabo og ven i mange år. Nå er begge Turid-ene i Ringveien borte. Føler med dere ♥️
Hvil i fred Turid ❤️
Hvil i fred, Turid🌹Kondolerer til familien.
Kjære Turid!
Sterke, gode gledesspreder og beste venn gjennom over 54 år!
Jeg er takknemlig for alle gode minner, mye latter og gleder som vi har delt, alle gode måltider, turer sammen og samtalene vi har hatt, ofte veldig lange, både i glede og sorg.
Siste samtaler var kvelden før du gikk bort.
Takk for alt som vi fikk dele!
Du var så god å ha og så trist å miste!
Det var en glede å kjenne deg!
Mine tanker og kondolanse til Asbjørn, Trygve, Elisabeth, Inger-Marie og deres familier!
Takk for den gleden og varmen du utstrålte. Det gode du så i alle, din humor, og din latter. Du var en venn, ikke bare til mine foreldre, men hele familien, til meg og barna mine. Du var like varm og genuint engasjert i alle når vi møttes. Du er dypt savnet.
Kjære fine snille Turid. Det er med sorg og vedmod jeg føler sterkt etter din bortgang. Du var så mye for så mange.. mange gode minner om deg og din familie fra Vestliveien glemmer jeg aldri. Farvel Turid.
Blideste og varmeste damen med fast plass i første rekke på Mosjons trimmen . Trofast hver eneste tirsdag . Kunne du ikke komme , så ringte du og sa i fra . Spagaten var ingen sak for deg . Gode minner i hele gruppa ,som den varme og omsorgsfulle du var både for oss og familien din 💖 tusen takk for at jeg fikk bli kjent med deg ❤️
Takk for alt du var og gjorde for Karin ❤️
Vi vil minnes Turid Harvei med takknemlighet.. Vi lærte Turid å kjenne gjennom mange år i Hakadal seniordans. Turid var Hakadal seniordans på sitt beste. Hun var den flinkeste danseren av oss. Hun førte seg i dansen på en måte som harmonerte med hennes indre egenskaper. Hun var alltid glad, positiv, varm og vennlig. Hun var et enestående og helstøpt menneske. Vi var heldige som fikk dele dansen og det sosiale samværet med Turid.
Kari og Terje Larsen
Kjære Turid.
Den søteste, blideste dama med det største hjertet, var du, kort oppsummert. Du fikk meg inn i Nittedal bygdekor, og det er jeg evig takknemlig for. Jeg kommer til å savne smilet ditt, samtalene og varmen som strålte ut fra deg.
Hvil nå, kjære Turid og takk ❤️
Det var en glede å kjenne deg! Takk for alt!
Borgny,
Janne,
Ann Merete,
og
Rolf
Med familier
Takk for at vi fikk danse med deg.
Hakadal seniordans
Takk, kjære Turid, for din omtanke, de gode samtalene og ditt varme smil.
Vår dypeste medfølelse.
Hilsen Maren Brit og Einar
En siste hilsen
En siste hilsen fra oss på Gjøvik
Tenker på dere i sorgen etter Turid❤️
Hilsen fra Thor Gunnar, Rolf og Bodil med familier
Takk for hyggelig samvær i koret og på dansen
Takk for alle gode minner
Min dype medfølelse
Føler med dere i sorgen, ta vare på alle de gode minnene ❤️
Vår dypeste medfølelse i sorgen.
Takk til hyggelig nabo, dagmamma for mine barn og mangeårig korvennskap❤️
Takk for mange gode nabosamtaler og for at vi alltid møtte en smilende og imøtekommende Turid.
Turid - alltid blid og positiv. Du vil bli savnet av mange.
Takk for godt naboskap gjennom flere tiår!
Takk for alle gode minner.
Hilsen Marit, Martin og Gunhild
Vil alltid huske blide og koselige Turid. Hun bidro til at nabolaget vårt ble et hyggelig sted å høre til.
Takk for gode minner! Hvil i fred!
Takk for mange gode minner. Hele familien hilser.
Det er rørende at Turid hadde seniordansen i tankene da det led mot slutten av et langt liv. På vegne av seniordansen i Hakadal, Tusen takk.
Terje Larsen
Føler med dere i sorgen.